20 jaar veranderende zorgcommunicatie met Tom Waanders

Wordcloud communicatie zorg

Dit jaar is Vcare 20 jaar zorgpartner. Al 20 jaar levert Vcare communicatieoplossingen in de zorg. Een “grote” gevestigde naam binnen Vcare is toch wel die van ons manager product ontwikkeling: Tom Waanders. Al ruim 20 jaar werkt hij met passie voor Vcare, tijd om eens te lezen wát hij nu zo leuk vind aan zijn werk.

Tom, als Manager productontwikkeling ben jij constant bezig met nieuwe ontwikkelingen voor Vcare. Wat vind je hier zo leuk aan?

Het raakvlak tussen de zorg en techniek. Aan de ene kant heb ik wat met techniek, ik ben hier ook 10 jaar engineer in de buitendienst geweest. Aan de andere kant heb ik een voorliefde voor de zorgmarkt, in de zorg gebeurt altijd wat. Daarbij vind ik het interessant om te leren over hoe de zorg werkt, welke processen daar gaande zijn en hoe de financiering werkt. De wensen en eisen in de zorg wijken af van die van commerciële klanten. Met bestaande en nieuwe technieken bouwen we samen iets unieks dat de zorg hard nodig heeft.

Hoe ziet een typische werkdag eruit voor jou?

Mijn dag gaat nooit zoals gepland. Het is vaak een combinatie van eigen projecten en overleggen met collega’s, klanten en leveranciers. Met hen ga ik vaak sparren over nieuwe ontwikkelingen, maar ook over lopende projecten. De afgelopen jaren is mijn werk wel veranderd. Waar ik eerst zelf echt het werk deed van het ontwikkelen van nieuwe applicaties, ligt mijn focus en expertise op het ontdekken én integreren van alle functionaliteiten die er aangeboden worden in de markt en hoe deze ons platform en onze zorgklanten kan versterken.

Waar ben je op dit moment mee bezig?

Op dit moment zijn we eigenlijk met 2 grote projecten bezig, beide gericht op integraties.

Een hiervan richt zich vooral op een koppeling met het Vcare communicatieplatform, deze zal voor een grote efficiëntieslag in het werk van triagisten zorgen. Het andere project is echt toekomstgericht. Met behulp van AI (Artificial Intelligence) en NLP (Natural Language Processing) willen we voorafgaand aan het triagegesprek concrete informatie bij de patiënt uitvragen. Dit scheelt weer tijd in het telefoongesprek en kan de werkdruk aanzienlijk verlagen. Voor beide projecten koppelen wij de verschillende componenten aan elkaar, om er zo een doelgerichte en waardevolle dienst van te maken.

Ik ben trots op ons product, op onze collega’s en op ons bedrijf. Het is heel gaaf dat ik hier onderdeel van uit mag maken

Naast deze uitdagingen kijken we ook kritisch naar ons eigen platform. We willen namelijk constant blijven verbeteren en zorgen dat ons platform de toekomstige ontwikkelingen, groei en nieuwe technieken aankan.

Hoe bedenken jullie al deze nieuwe ontwikkelingen?

Het bedenken van een nieuwe ontwikkeling gaat op verschillende manieren. Natuurlijk doen we zelf onderzoek: we bezoeken beurzen en lezen artikelen, op zoek naar een nieuw stukje techniek dat relevant kan zijn voor ons. Maar we krijgen ook vaak vragen en suggesties van klanten. Zij lopen dan tegen iets aan of ze zoeken een nieuwe manier om een probleem op te lossen. Soms geven de Accountmanagers or Support engineers ons vraagstukken of suggesties door. Vervolgens gaan wij kijken welke technieken we in kunnen zetten om dit op te lossen.

Wat denk jij dat een grote verandering gaat zijn binnen de zorgcommunicatie de aankomende 5 jaar?

De digitalisering en automatisering in het zorgproces. De zorg kampt met personeelstekorten en een groeiende zorgvraag. Slimme oplossingen en toepassingen kunnen dan zorgen voor tijdsbesparing. Dan kan het personeel ingezet worden op plekken waar automatisering niet mogelijk is en juist menselijke kennis onmisbaar is. Aan de ene kant kunnen we heel veel oplossen met techniek, maar aan de andere kant gaat de uiteindelijke zorg altijd over menselijk contact.

Tom

Met bestaande en nieuwe technieken bouwen we samen iets unieks dat de zorg nodig heeft.

Welk fenomeen in de zorgcommunicatie denk jij dat langzaam gaat verdwijnen de aankomende 10 jaar?

De vaste telefoontoestellen op bureaus gaan verdwijnen denk ik. In onze branche is het einde van hardware in zicht. Wij zijn ook echt een softwarebedrijf, in tegenstelling tot 20 jaar geleden. Je ziet dat ook in de zorg thuiswerkplekken steeds meer vorm krijgen. Locatieonafhankelijk en werkplekonafhankelijk werken wordt hiermee steeds makkelijker. Zelfs bij een medisch callcenter hoeven mensen niet persé op kantoor aanwezig te zijn. Oftewel: het werken op een vaste plek gaat verdwijnen denk ik.

Waar denk jij dat Vcare staat over 10 jaar?

Over 10 jaar? Ik hoop dat niemand weet waar we over 10 jaar staan. Dat vind ik zo leuk aan de zorgbranche: deze verandert aanzienlijk en constant. De zorgsector van nu is totaal verschillend van de zorgsector 10 jaar geleden omdat de zorgvraag blijft veranderen. Zolang Vcare maar bij kan blijven dragen aan de zorgcommunicatie werk ik daar met volle overtuiging aan mee.