5 Factoren voor Werkgeluk in de Zorg

5 Factoren voor Werkgeluk in de Zorg

Plezier en voldoening uit je werk halen, dat noemen we werkgeluk. In ons vorige blog legden we uit wat het was en waarom het juist in de zorg zo belangrijk is. Gelukkig zijn er meerdere factoren die positief bijdragen aan werkgeluk.

Hieronder geven we een aantal factoren die bijdragen aan het vergroten van werkgeluk in de zorg!

1. Zingeving

We noemden het al in ons vorige blog: zinvol werk doen draagt bij aan werkgeluk. Werken in de zorg is inherent zinvol. Deze factor zit ons dus al mee!

2. Groeimogelijkheden

Af en toe moet je uit je comfortzone stappen, daar groei je van als mens. Ook bij het werk in de zorg is dit belangrijk! Dit verbreekt sleur en zorgt ervoor dat je geen eentonig werk doet. Het resultaat? Efficiëntere en creatievere werknemers. Het volgen van bijvoorbeeld een training kan ondersteunend zijn, wat werknemers helpt in het oppakken van nieuwe uitdagingen.

Af en toe uit je comfortzone stappen, daar groei je van als mens.

3. Positieve Werkomgeving

Een werkomgeving met positieve sfeer zorgt ervoor dat mensen beter presteren. In zo’n positieve omgeving moet er ruimte zijn om werk en privé goed te combineren. Maar ook om te investeren in het welzijn van medewerkers. Flexibele werktijden kunnen hierbij helpen, net zoals het aanmoedigen van sporten of het aanbieden van fruit op het werk.

Twee zien meer dan een, samen krijgen we meer gedaan dan alleen.

4. Positieve Werkrelaties

Laten we eerlijk zijn: twee zien meer dan een, samen krijgen we meer gedaan dan alleen. Positieve werkrelaties zijn hier natuurlijk wel een voorwaarde voor. Teambuilding kan hierbij helpen. Wanneer mensen elkaar zien als teamgenoot en als onderdeel van hetzelfde team werken ze beter samen. Ze zijn bereid om elkaar te helpen en medewerkers kunnen zowel open als eerlijk zijn tegen elkaar. Kom maar op met dat team-uitje!

5. Goede Communicatie

Het is niet nieuw: goede communicatie staat aan de basis van al het succes. Ook aan dat van werkgeluk. Open communicatie met leiders en management bevordert draagvlak voor de missie en visie van een zorgorganisatie, afdeling of instelling. Goede communicatie helpt bij het oplossen van problemen en geeft duidelijkheid voor medewerkers. Zo voorkom je een hoop frustratie en misverstanden, dat zorg natuurlijk weer voor gelukkige medewerkers!