“Samenwerking tussen teams; de sleutel tot succes”

werken met Microsoft Teams in de zorg

In onze vorige blog zijn we ingegaan op samenwerking op microniveau, ofwel samenwerken binnen je team. In deze blog gaan we in op samenwerking tussen verschillende teams en disciplines. Oftewel: samenwerking binnen je organisatie.

De organisatie waarvoor je werkt, heeft vaak doelen gesteld. Ieder team draagt hier op een eigen manier aan bij. In de zorg wil een ziekenhuis bijvoorbeeld de beste zorg bieden. De verschillende teams van verschillende afdelingen dragen bij op hun eigen manier. Verpleging op de Intensive Care zorgt voor patiënten die in direct levensgevaar zijn. Het team op de afdeling chirurgie zorg er juist voor dat alle operaties goed verlopen. De verschillende teams gebruiken hun expertise en zijn zo een onmisbare schakel in het behalen van de doelen van het ziekenhuis.

De verschillende teams van verschillende afdelingen dragen bij op hun eigen manier

Samenwerking in de zorg tussen de verschillende teams kan uitdagend zijn

Samenwerking in de zorg tussen de verschillende teams kan uitdagend zijn: er zijn altijd meerdere disciplines betrokken. Daarom kijkt iedereen ook met een andere blik naar de situatie en zal iedereen andere aspecten belangrijker vinden. Hoewel dit lastig kan zijn, zorgt het er uiteindelijk voor dat de patiënt de beste zorg geleverd krijgt. Tenminste, als de samenwerking goed gaat. Maar hoe zorg je hiervoor?

  • Duidelijke communicatie en gedeelde doelen zijn van belang. Zorgen dat je helder hebt waar je aan werkt en waar je naartoe werkt. Dat kan je verzorgen met regelmatige overleggen en vergaderingen. Zo staan alle neuzen dezelfde kant op.
  • Stem de rollen en verantwoordelijkheden goed af: elk team heeft zijn eigen expertise. Door hierop in te spelen maar je gebruik van ieders sterke kwaliteiten. Met een heldere taakverdeling zorg je ervoor dat alle taakjes ook gedaan worden.
  • Onderling begrip en respect: omdat ieder team eigen expertise meebrengt moet hier onderling begrip en respect voor zijn. Zo kun je zelfs leren van elkaars vakgebied! Door hier sessies voor in te lassen kun je iedereens kennis verbreden.
  • Duidelijke besluitvorming: beslissingen moeten genomen worden. Zorg er dus vooraf voor dat je weet wie uit welk team de beslissingsbevoegdheid heeft. Dan kun je knopen doorhakken op het moment dat het nodig is.