Rust en Vertrouwen in wat je moet doen tijdens een noodscenario

noodscenario oefenen met Vcare

Overzicht

Organisatie: Huisartsen Eemland

Website: www.huisartsenposteemland.nl

Doel training

Gemakkelijk en vol vertrouwen kunnen werken met het noodscenario

Bij de Huisartsenpost van Huisartsen Eemland hebben ze een noodscenario-training gevolgd. Hoewel het noodscenario bijna nooit nodig is, is het toch prettig om op de hoogte te zijn van hoe je ermee werkt. In het geval van Huisartsen Eemland was de training nodig omdat er nieuwe noodtelefoons kwamen. Wij spraken met Bianca Tolboom, leidinggevend triagiste & functioneel beheerder bij Huisartsen Eemland.

Opfriscursus

Laatst viel het internet uit, voor maar 10 minuten. Als we toen de training al hadden gehad dan was het opstarten van de procedures veel sneller gegaan.” Vertelt Bianca. Een noodscenario-training vond ze een goed idee. “Voor de triage of de reanimatie krijg je elke 2 jaar een opfriscursus. Waarom dan niet voor het noodscenario met de telefoons?

Voor de triage of de reanimatie krijg je elke 2 jaar een opfriscursus. Waarom dan niet voor het noodscenario met de telefoons?

Bianca vertelt verder: “Het is voor ons allemaal fijn om bij het noodgeval scenario stil te staan en dat je kennis weer up-to-date is. Je hebt het scenario zo weinig nodig dat je eigenlijk vergeet wat je moet doen. Je denkt niet na over de noodsituaties. Als er dan wat gebeurt, dan duurt het even voor je weer weet hoe je moet handelen.” De training helpt om dit te voorkomen, verduidelijkt Bianca. “Rust en vertrouwen in wat je moet doen, dat brengt de training. Dan hoef je niet te zoeken of te lezen in een noodsituatie en kan je de informatie veel sneller vinden.

Tijdens de scenario-training krijgen de triagisten uitleg over hoe het telefoonnetwerk en het internetnetwerk samenwerken. Maar ook wat de verschillende redenen voor storingen kunnen zijn. Bij verschillende storingen horen ook verschillende oplossingen. Na de uitleg wordt er geoefend met de verschillende oplossingen. Deze staan ook beschreven in de gele mappen, welke in noodsituaties als naslagwerk worden gebruikt.

Praktische handelingen oefenen

Vooral de praktische elementen in de training vond Bianca erg prettig. Hierin werden de handelingen van een noodsituatie weer even uitgevoerd. Praktische dingen die aan bod komen zijn bijvoorbeeld inloggen op een toestel, wachtrij, overleglijn of spoedrij met extensienummers. “Het is voor jezelf een fijn gevoel dat je weer weet welke procedure je op welk moment in moet zetten.” Vertelt Bianca daarover.

Het is voor jezelf een fijn gevoel dat je weer weet welke procedure je op welk moment in moet zetten.

De gele mappen zijn erg herkenbaar en gemakkelijk in gebruik. “We hadden een protocol van vijf pagina’s, maar dat was eigenlijk te veel. De werkbladen in de noodscenario-mappen zijn veel beter. Alles is goed omschreven in duidelijke taal. Er staat niet te veel in en niet te weinig. De map is heel duidelijk.” Verklaart Bianca.

De training

De training zelf? Die beviel super! “We hebben heel veel complimenten gehad van het team. Ze vonden het leuk, verfrissend en verhelderend. De training werd ook leuk gegeven: Mike en Annemiek waren vriendelijk en konden de aandacht goed vasthouden. Ze waren ontzettend aardig en hadden alle tijd. Geen vraag was te gek!” Goed om te horen.

Wanneer je binnen 3 minuten de telefoons alweer hebt opgestart, dan weet je dat je zo weinig mogelijk gemist hebt.

Bianca neemt een aantal punten mee van de training, vertelt ze: “We hebben afgesproken dat wanneer een nieuw iemand de nachtdienst gaat draaien, dat we ze meenemen in de procedure. Dan weten ze precies waar wat ligt en wat ze moeten doen. Zo nemen we samen de map door.”

Verbeterpunten

Wat Bianca meegeeft als verbeterpunten voor ons? “De training vaker aanbieden! Voor elke post die met Vcare werkt is het fijn want het is belangrijk dat je bereikbaar blijft. Maar ook voor de triagisten is het prettig. Het scheelt een hoop stress en ellende als je weet wat je moet doen in een noodsituatie. Wanneer je binnen 3 minuten de telefoons alweer hebt opgestart, dan weet je dat je zo weinig mogelijk gemist hebt.

Rust en vertrouwen in wat je moet doen, dat brengt de training.

Noodscenario training

Lijkt een noodscenario-training jou ook wat? Neem contact op met onze Customer Service Managers om er één te plannen voor jouw organisatie.