Alleen ga je sneller, samen kom je verder – Samenwerken in de zorg binnen je team

Samenwerken binnen je team in de zorg

In de zorg is samenwerken in een team essentieel om goede zorg te kunnen leveren aan patiënten of cliënten. Je zult er dus samen iets moois van moeten maken! Vandaag zoomen we in op samenwerken op microniveau: binnen je eigen team.

Samenwerken binnen je team is cruciaal. Door samen te werken deel je ideeën, vaardigheden, kennis, etc. Het resultaat van het team is daardoor groter dan het resultaat van wat je zelf had kunnen bereiken. Daarnaast deel je de werklast, motiveer je elkaar en ondersteun je elkaar.

Samenwerken binnen je team is cruciaal

Dankzij samenwerking bied je de best mogelijke zorg

In de zorg is samenwerken ook van cruciaal belang. Zorgverleners moeten duidelijk en met respect voor elkaar communiceren om ervoor te zorgen dat informatie goed wordt begrepen en gedeeld. Het delen van patiëntinformatie, feedback geven aan collega’s en openstaan voor suggesties en ideeën van anderen is daarin van groot belang. Kortom, optimale samenwerking in een zorgteam is nodig om de best mogelijke zorg te bieden aan patiënten en cliënten!

Het kan lastig zijn om samen te werken wanneer je mensen met verschillende achtergronden in je team hebt. Omdat je allemaal een andere invalshoek hebt, kan het soms zijn dat je elkaar niet begrijpt. Maar het verschil in invalshoeken is juist wat het samenwerken zo belangrijk maakt. Je neemt allemaal je eigen expertise mee, wat ervoor zorgt dat je kennis met elkaar kan delen. Zo kunnen jullie nog beter zorg verlenen! Maar samenwerken in een team: hoe doe je dat precies?

Maar het verschil in invalshoeken is juist wat het samenwerken zo belangrijk maakt.

Hoe communiceer je duidelijk?

Bij goede samenwerking moet je elkaar duidelijk kunnen maken wat je bedoelt en snappen wat anderen willen zeggen. Dat begint bij goede communicatie. Maar goede communicatie; wat is dat en hoe communiceer je duidelijk?

Voor samenwerken in de zorg is goede communicatie nodig. Deze elementen zijn belangrijk:

  • Open en duidelijke communicatie: vermijd vaag zijn of dubbelzinnigheid. Wanneer jij zo duidelijk mogelijk zegt wat je bedoelt is het gemakkelijker voor de luisteraar om je te begrijpen.
  • Luister actief: zo ontvang jij de boodschap het beste. Stel bijvoorbeeld vragen: zo krijg je een beter begrip van wat de ander vertelt en vermijd je misverstanden.
  • Sta open voor andere perspectieven: ieder teamlid brengt een ander perspectief mee. Zo ziet iemand soms iets waar jij nog niet aan had gedacht.
  • Vertrouwen is belangrijk: wanneer je elkaar vertrouwt kan iedereen vrijuit spreken. Dit bevordert open en duidelijke communicatie!