Slimme oplossingen en AI in de zorg

ai in de zorg - lees onze blog

In de vorige blogs kwamen we voor het eerst tot de conclusie dat artificiële intelligentie (AI) onderdeel gaat worden van ‘de nieuwe zorg’. In de toekomst zullen we dus allemaal steeds meer gebruik gaan maken van AI. Hier zit echter wel een grote “maar” aan. Voordat AI in de zorg de gewoonste zaak van de wereld wordt, zijn er nog een aantal hindernissen te nemen met elkaar. Daarom een lijstje met bestaande AI-oplossingen en niet-AI-oplossingen die u kunt gebruiken binnen uw zorgorganisatie.

5 digitale oplossingen die u nu al kunt inzetten.

1. Chatbots

Het gebruik van Chatbots op uw website kunnen helpen om patiënten meer duidelijkheid te geven en onzekerheid weg te nemen. Zorgverzekeraars die chatbots inzetten krijgen minder telefonische vragen van klanten. Dat scheelt tijd. Ook kan een chatbot patiënten helpen inschatten of ze voor hun klachten naar de dokter moeten of niet. Chatbots zijn continu in ontwikkeling. Op een echte Artificial Intelligence chatbot die bijvoorbeeld ook nauwkeurige diagnoses kan stellen, moeten we nog even wachten.

Meer weten over wat artificial intelligence (AI) precies inhoudt?

2. Digitale urgentiebepaling

De wachttijden bij de huisartsenpost en huisarts zijn hoog. Mede doordat patiënten achteraf gezien eigenlijk niet met hun klacht naar de huisartsenpost of huisarts hadden gehoeven. In de toekomst kan een patiënt mogelijk een triage van de zorg kunnen doorlopen via AI. Zolang de techniek nog niet zover is, zal een samenwerking tussen triagist of assistent de klacht alsnog moeten beoordelen. Toch is hier al een oplossing voor.

Vcare Integrator MINDD (binnenkort beschikbaar) verlaagt de kans op telefoontjes met niet urgente zorgvragen. Van deze meldtekst of website van de zorginstelling krijgen patiënten de keus om digitaal een triage te doorlopen die de urgentie van hun zorgvraag weergeeft. Niet urgente zorgvragers ontvangen geautomatiseerd een zelfzorgadvies vanuit MINDD. Urgente zorgvragers worden automatisch in de telefonische wachtrij geplaatst. Triagisten hoeven alleen nog het gesprek te starten en de patiëntinformatie met zorgvraag staat al klaar in de Vcare Operator.

3. Automatisch informatie koppelen en verwerken

Naast het uitvragen van een klacht en van het urgentieniveau zal AI ook kunnen helpen om persoonsgegevens uit te vragen. Dat hoeft alleen niet altijd met AI, aangezien deze gegevens nu al automatisch overgenomen kunnen worden uit een telefoongesprek. Door uw telefonie te koppelen aan het HIS wordt het bijvoorbeeld mogelijk om, zodra er een patiënt belt, op basis van nummerherkenning direct het juiste patiëntendossier te tonen (Vcare Integrator). Maar ook snel even patiëntinformatie opzoeken op basis van numerieke informatie, zoals het bsn, een postcode of telefoonnummer wordt makkelijker met Vcare Number Entry.

4. Een tweede paar ogen

In sommige van deze situaties is een extra paar ogen heel prettig. Nu gebeurt dat vaak nog door een collega erbij te roepen en in de toekomst kan AI hiervoor ingezet worden. Met de meekijkfunctie in Vcare Video connect is het mogelijk tijdens een videogesprek met een patiënt in een handomdraai een collega uitnodigen om mee te kijken. Het maakt niet uit waar een collega zich bevindt. Uitnodiging versturen, accepteren en klaar.

5. 24/7 zorgoplossingen

Onze economie gaat 24/7 door. Patiënten verwachten hetzelfde ritme van zorginstellingen. Hoewel dat niet altijd haalbaar is zijn er toepassingen die 24/7 voor de patiënt klaar staan. Denk aan de eerder genoemde zelftriage van MINDD of Pharma repeat: hiermee kunnen patiënten 24/7 hun herhaalrecepten telefonisch inspreken. Dit betekent echter niet dat een medewerker 24/7 moet klaarstaan. Pharma repeat verzamelt alle ingesproken berichten, zodat assistenten ze in één keer kunnen verwerken tot een moment dat het hen uitkomt. Zo wordt blijft een zorgorganisatie telefonisch beter bereikbaar.

Als gevolg van de 24/7 maatschappij kan AI op de achtergrond prognoses maken door het analyseren van grote hoeveelheden gegevens, zoals medische dossiers, laboratoriumresultaten, en beeldvormende tests, en het toepassen van machine learning-algoritmen om patronen en trends te ontdekken. Door deze gegevens te gebruiken, kan AI voorspellingen doen over verschillende aspecten van de gezondheid, zoals het risico op bepaalde ziekten of de kans op een positieve uitkomst na een bepaalde behandeling.

 

triagiste aan de lijn

Meer weten over AI in de zorg?

Hoewel AI in de zorg nog niet helemaal klaar is voor onze zorgvragen zijn er gelukkig er al vele andere slimme oplossingen die bijdragen bij het zorgproces en deze stuk makkelijker maken. Wilt u meer weten over bovenstaande tips en oplossingen binnen uw zorgorganisatie? Neem dan contact met ons op.

Contact opnemen