De zorgvraag wordt steeds groter. Dat merken vooral de doktersassistente en triagisten die dagelijks de vele telefoontjes met een zorgvraag beantwoorden. Ook aan de telefonische data is te zien dat de zorgvraag blijft groeien en dan niet enkel in het aantal doktersbezoeken. Vooral het aantal inkomende gesprekken bij huisartsenpraktijken en huisartsenposten is gegroeid. Zo zijn er per dag langere piekmomenten dan voorheen: de bekende 8:00 tot 8:30 piek is gegroeid naar 8:00 tot 10:00. Dit is nu geen piekmoment meer te noemen aangezien de piekdrukte voor de doktersassistenten de nieuwe standaard is geworden.
Flexibiliteit de oplossing?
De roep om extra handjes bij de huisarts of op de huisartsenspoedpost blijft groeien, voornamelijk tijdens de drukke momenten. Maar hoe schaal je nu makkelijk extra collega’s bij en af? Het faciliteren van correct ingerichte thuiswerkplekken kan een antwoord zijn. Maar thuiswerken in de zorg is niet de standaard omdat er continue gewerkt wordt met en aan privacy gevoelige data: de patiëntdata. Deze data moet ten aller tijden beschermd zijn maar toch ook inzichtelijk.
Uitdaging voor thuiswerken in de zorg
Aan technologische thuiswerkoplossingen is in de markt geen gebrek. De uitdaging zit hem dus in het selecteren van de juiste en bewezen succesvolle innovaties. Een overkoepelend en belangrijk aspect bij het selecteren van een succesvolle innovatie is veiligheid. De markt biedt een groot scala aan communicatieoplossingen, maar niet alles is even veilig. Vele organisaties kiezen voor het world wide web als communicatiekanaal, maar bij Vcare geloven wij niet in communicatie over het internet. Aangezien de gesprekken die door zorgprofessionals gevoerd worden vertrouwelijk en privé zijn is het onze plicht als communicatiepartner om deze juist te beschermen en te borgen. In tegenstelling tot internettelefonie maken volledig beheerde en beveiligde netwerken telefoneren en het delen van data veilig en betrouwbaar.
Ook in de zorg “plug en play”
Voor het thuiswerken in de zorg biedt Vcare verschillende oplossingen via hetzelfde communicatieplatform wat op de praktijk wordt gebruikt. Uiteraard kan er van een vast toestel en een PC gebruik gemaakt worden. Maar, er zijn ook innovatievere oplossingen waarmee tijdens piekmoment medewerkers die niet op locatie zijn toch kunnen worden ingeschakeld, zoals Vcare Mobile connect. Dit werkt met een mobiele telefoon waarmee u op hetzelfde nummer bereikbaar bent als de praktijk. De mobiel werkt integraal met het Vcare platform met alle voordelen in coördinatie, rapportage en kostenbeheer. En met één centraal en herkenbaar nummer voor uw patiënten, zonder vrijgave van persoonlijke mobiele nummers. Zo kan ook de zorg flexibel en veilig bereikbaar zijn voor haar patiënten.