Nu nadenken over beter alternatief
Bij veel ondernemers en organisaties is er nog weinig aandacht voor het verdwijnen van ISDN, volgend jaar september. Telecomspecialist Vtel constateert dat de urgentie om zich alvast voor te bereiden op het einde van het ISDN-tijdperk nog laag is: informatie over alternatieven wordt nog maar spaarzaam ingewonnen.
Het lijkt ver weg, maar er is alle reden om er nu al goed over na te denken. Immers, de tijd gaat hard en binnen veel organisaties en bedrijven zijn er tal van andere zaken die nu om voorrang en aandacht schreeuwen.
“Nee, bij veel ondernemers en organisatie is er niet een gevoel van urgentie als het gaat om ISDN”, constateert directeur Operations Marnix Suyver van Vtel Telecom: “Het staat dus niet hoog op de agenda, is mijn indruk. En dat is onverstandig want op 1 september volgend jaar is het echt over en uit en ben je niet meer bereikbaar.”
ISDN (Integrated Services Digital Network) mocht zich in de jaren negentig verheugen op een grote populariteit als een vorm van digitale telefonie. ISDN ontsloot nieuwe mogelijkheden door de achterliggende technologie, zoals meerdere lijnen, en betekende een kwaliteitsverbetering.
Maar ook ISDN is ten prooi gevallen aan de razendsnelle ontwikkelingen in de tele-en datacommunicatie. Of, zoals Suyver het simpel zegt: “Het is gewoon verouderd. Er zijn nieuwe protocollen voor in de plaats gekomen, zoals SIP, het Session Initiation Protocol, dat geavanceerde multimediale communicatie mogelijk heeft gemaakt. Bovendien is de behoefte om meer data te verzenden enorm toegenomen.”
Of, zoals Suyver het simpel zegt: “Het is gewoon verouderd.”
KPN zelf gaat volgend jaar ISDN vervangen door VoIP, in de volksmond internetbellen. Marnix Suyver heeft zijn vraagtekens: ‘Binnen Vcare, onze divisie die de communicatie met huisartsenposten en- praktijken, apotheken etc. verzorgt, kiezen wij heel bewust voor high secure cloudtelefonie omdat we daarmee optimale betrouwbaarheid, beheersbaarheid en veiligheid kunnen garanderen. Dat leert de praktijk ook: 13,5 miljoen Nederlanders kunnen vertrouwen op de bereikbaarheid van een arts dankzij onze producten en diensten.”
De zorgsector vraagt uiteraard om de hoogste betrouwbaarheid. “Maar ook voor de zakelijke markt is cloudtelefonie de meest aantrekkelijke oplossing”, stelt de directeur Operations van Vtel: “Denk aan de lage investeringen in apparatuur en ook hier weer de betrouwbaarheid maar ook de flexibiliteit.”
Weliswaar nog bijna een jaar te gaan tot het einde van het ISDN-tijdperk, zegt Suyver tot slot: “Dat betekent ook dat je nog alle tijd hebt om te kiezen voor een goed alternatief en dat is cloudtelefonie. Wie daar meer over wil weten adviseren wij contact met ons op te nemen.”
Ook overstappen van ISDN naar Voip? Neem contact op.