Overzicht
Organisatie: Gezondheidscentrum Dillenburg
Plaats: Alphen aan den Rijn
Website:
Doel
Op zoek naar verbetering in hun werkprocessen, onder andere door middel van het toepassen van e-health.
Efficiency die we steeds meer nodig hebben
Huisartsenpraktijken Gezondheidscentrum Dillenburg koppelen Vcare met Medicom.
De huisartsenpraktijken van het Gezondheidscentrum Dillenburg in Alphen aan den Rijn hebben het informatie- en communicatieplatform Vcare geselecteerd ter vervanging van de bestaande infrastructuur. Uniek is daarbij dat Vcare wordt aangesloten op het huisartseninformatiesysteem Medicom dat door de Alphense praktijken wordt gebruikt. Het is een primeur dat de koppeling op deze wijze wordt gerealiseerd.
Volgens huisarts Marc Spruit is door de combinatie een stevige efficiencyslag in de dagelijkse werkzaamheden binnen handbereik.
Marc Spruit, huisarts en voorzitter van de ICT-commissie binnen Alphen op één Lijn:
Je ziet een verschuiving van derdelijns- naar tweedelijns- en van tweedelijns- naar de eerstelijnszorg.
De keuze voor het Vcare-platform is gemaakt op basis van goede referenties, maar met name door de mogelijkheden die het als communicatieplatform nu en in de toekomst biedt. Marc Spruit, naast huisarts ook voorzitter van de ICT-commissie binnen Alphen op één Lijn en voorzitter van de Commissie Applicatiebeheer Medicom bij PharmaPartners, ziet daar grote mogelijkheden:
Het wordt steeds drukker in de huisartsenpraktijken. Je ziet een verschuiving van derdelijns- naar tweedelijns- en van tweedelijns- naar de eerstelijnszorg. Die druk neemt alleen maar verder toe en dan moet je op zoek naar verbeteringen in je werkprocessen. Dat kan door e-health toe te passen en meer zelfregie bij de patiënt. Maar als men dan uiteindelijk hier terecht komt, dan moet je dat heel efficiënt oppakken.
Met name in het eerste contactmoment met de praktijk zijn er mogelijke foutkansen. Een geboortedatum die verkeerd wordt ingetikt kan al tot misverstanden en vertragingen leiden. “Dertig seconden per gesprek lijkt weliswaar niet veel, maar tel alle contactmomenten eens bij elkaar op”, vertelt Spruit, die door Vcare te koppelen met het HIS Medicom van PharmaPartners, een slag verwacht te maken:
Als je met één klik het juiste dossier voor je ziet, als je geen fouten maakt omdat je gegevens moet overtypen, dan realiseer je die efficiency die we steeds meer nodig hebben.
Vcare werd door de Alphense huisartsenpraktijken, naast de mogelijkheid om te koppelen met Medicom, geselecteerd op basis van de goede referenties. Maar er zijn ook andere argumenten, zegt huisarts Marc Spruit:
We hadden niet voor Vcare gekozen als we er niet van overtuigd waren dat we hier jaren mee verder kunnen. Het is niet alleen een telecommunicatieplatform. Naast de telefonie en de koppeling met Medicom zijn er onderdelen in Vcare die wij in de huidige situatie niet beschikbaar hebben. Bijvoorbeeld de statistiekfunctie. Dat kost nu veel tijd met allerlei lijstjes. Straks krijgen we elke week een PDF met overzichten. Dat is belangrijke managementinformatie voor ons. Een ander voordeel is de mogelijkheid om actuele wachttijden te zien en daarop te sturen.
Marc Spruit ziet koppelingen zoals Vcare en Medicom als een belangrijke ‘stip aan de horizon’. Tot slot:
De patiënt heeft behoefte aan gemakkelijke toegang tot de zorg. Ik sluit niet uit dat meerdere callcenters verder gaan clusteren, waardoor je als patiënt alle aspecten van de zorg op één plek vindt: van huisarts, apotheek, en ambulance tot GGZ. Hoe mooi is het voor iedereen als je bloeddruk op afstand kunt monitoren. De patiënt hoeft er niet voor naar de huisarts en hoeft dus geen uur vrij te nemen. En de huisarts kan de bloeddruk analyseren op elk tijdstip. Dan praat je echt over een win-winsituatie.